DAĞLAR VE AKARSULAR ARASINDAKİ GEZGİNLER…

Kerry Freeman’ın Visual Culture kitabını okurken karşıma 11.yüzyılın en önemli ressamlarından olan Fan Kuanı çıktı.Kerry Freedman’a göre: ‘Dağlar ve Akarsular arasındaki gezginler’ adlı eseri için şunları söylemiş;

Dağlar ve Akarsular Arasındaki Gezginler-ipek üzerine mürekkep ve hafif renk

‘Doğanın ölçeği, resmin anlamı ve resme kattığımız anlam ,forma güç katar. Bu resme getirdiğimiz anlam şuradan geliyor: Doğa ile ilgili deneyimlerimiz, Çin kültürü hakkında bilgiler ve dönemin resmi, diğer görselleri vb. formalite sonucu anlatı önerisi desteği, farklı bilgilere erişilebilir. Anlam oluşturma sürecinde eşzamanlı olarak, daha fazla sonuçla sonuçlanır. Bilişsel bağlantılar ve erişilebilecek daha fazla bilgi lokasyonuna gelecekte ulaşılabilir.’

Fan Kuan’ın Dağlar ve Akarsular arasında Gezginler (Traveflers among Mountains and Streams) isimli resminde anlatılmak istediği şudur ; insan varlığının Liliputlular’a özgü önemsizliği, Doğa’nın katışıksız ötekiliğinin altını çizmektedir. Uçurumun dik yüzü, kavranamayan bir hakikat olmaktan başka, muazzam bir fiziksel obje olarak yükselmektedir. Fan Kuan bu maksatla geliştirilen yağmur damlası fırça darbesi tekniğini kullanarak, uçurumun yüzeylerindeki renkleri ve biçimi taklit etmiştir. Bu tür sonuçlar, O’nun resimlerinde doğrudan gözleme dayandırılmıştır; Sanatçı, çok meşgul olan akranlarının seyredebilmesi için doğayla karşı karşıya gelmiş ve deneyimini onlara aktarmıştır. Sanki akranları da dağlara tırmanmak için dünya işlerini bırakacaklardır. Bu anlamda peyzaj, dinsel bir sanat biçimi haline gelmiştir.

Fan Kuani hayatından bahsedecek olursak;

Fan Zhongzheng (c. 960 – c. 1030) Song Hanedanlığı döneminde (960-1279) Çinli bir manzara ressamıydı. Shaanxi Eyaletindeki Huayuan’ın (modern ) yerlisi olan Fan Kuan, sıklıkla başkent ve Luoyang arasındaki bölgeyi gezdi. Fan Kuan, cömert karakteri, açık sözlü kişiliği, içkiye ve Taoizm’e düşkünlüğü ile bilinmesine rağmen, günümüzde yaptığı manzara resimleriyle ünlüdür.

İlk resim çalışmasında, Shandong sanatçısı Li Chengi  stilini takip etti . Ancak daha sonra Fan Kuan, toprağı gerçekten canlandırmak istiyorsa, kendi yorumunu katarak, doğayı resmetmesi gerektiğini fark eder. Doğadaki ve zihinde kişisel bir manzarayı resmedilmek için Fan Kuan, Cuihua Dağı’na gider ve kendisini ormanlar ve dağlar arasında inzivaya çekerek, kendini atmosferik, hava ve mevsimsel değişikliklerin manzara üzerindeki etkilerini gözlemlemeye adar. Bunun üzerine döneminin ileri görüşlüleri onu dağlarla iletişim kurabildiği için övdüler.


Bir Akarsu Yelpazesinin Yanında Tek Başına Oturan
Kuan (yaklaşık 950-ca. 1031), Song hanedanı
 

Fan Kuan , Çinli bir sanatçının en iyi anıtsal manzara resimlerinden biri olarak kabul edilen Dağlar ve Akarsular arasındaki Gezginler olarak bilinen 206.3 cm (yaklaşık 6.75 fit) bir manzara çizdi . Aynı zamanda daha sonraki Çinli ressamlar için bir model oldu. Fan Kuan, tabloyu Taoist’in doğa ile bir olma ilkesine dayandırdı. İzleyici resme baktığında, doğanın büyük resmine kıyasla ne kadar küçük olduğunu fark etmiştir.

Kuzey Çin’in dağlarını seyretmek için duyduğu hayranlık ve sevgi dışında, hayatı hakkında çok az şey biliniyor. Fan Kuan, LIFE dergisi tarafından son bin yılın en önemli 100 kişisi arasında 59. sırada yer almıştır.

Fan Kuan adına günümüze ulaşan çok sayıda manzara resmi bulunmaktadır. En ünlüsü “Dağlar ve Akarsular Arasında Gezginler”in yanı sıra Ulusal Saray Müzesi’nde “Bir Dere Kenarında Tek Başına Oturan”, “Karlı Dağlarda Issız Tapınak” ve “Sonbahar Ormanlarında Uçan Şelaleler” de bulunuyor. Diğer koleksiyonlarda, Tianjin Müzesi’ndeki “Kış Ağaçlarının Karlı Manzarası” ve Boston Güzel Sanatlar Müzesi’ndeki “Tapınaklar ve Gezginlerle Kış Manzarası” bulunmaktadır.

Karlı Dağlarda Issız Tapınak(950-1031)Song Hanedanlığı

“Bir Dere Kenarında Tek Başına Oturmak”, Fan Kuan’ın özgün bir eseri olmasa da, merkezileştirilmiş ana zirvesinin anıtsallığı ve dağların tepesindeki ağaçların yoğun kümelenmesi, “Gezginler” de görüldüğü gibi, açıkça Fan Kuan stiline kadar uzanan özelliklerdir. Dağlar ve Akarsular Arasında.” Bununla birlikte, eğimli bir fırça ucu kullanarak kesme darbeleriyle peyzaj formlarının fırça çalışması, üretimi Kuzey ve Güney Song aralığından Li Tang zamanına (yaklaşık 1070 – 1150’den sonra) tarihlendirir. Bu bölümdeki “Karlı Dağlardaki Issız Tapınak”, “Buz Gibi Bir Nehirde Karda Balık Tutma”, “Kardan Sonra Açılan Kümelenmiş Tepeler” ve “Sonbahar Ormanlarında Uçan Çağlayanlar” gibi diğer çalışmaların hepsi “Oturmak”tan sonradır. Bir Akıntının Yanında Tek Başına.” Daha sonra Ming ve Qing hanedanlıklarında, birçok tabloya sahte bir şekilde Fan Kuan’ın adı verilmiştir.

Kaynakça:

Sy:68 TEACHINGVISUAL CULTURE. Curriculum, Aesthetics and the Social Life of Art. KERRY FREEDMANTeachers College, Columbia University. National Art Education.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fan_Kuan
https://theme.npm.edu.tw/exh104/FanKuan/en/works.html
https://www.comuseum.com/painting/masters/fan-kuan/
https://www.comuseum.com/painting/masters/fan-kuan/travelers-among-mountains-and-streams/
https://theme.npm.edu.tw/exh104/FanKuan/en/works.html